Wie is Emilie Gordenker? 

Als directeur van het Mauritshuis weet ze jong en oud enthousiast te krijgen over Nederlandse schilderkunst van de Gouden Eeuw en 11 Februari vertelt ze over de verborgen schatten in het Mauritshuis tijdens het Haags College. Wie is Emilie Gordenker, wat doet ze nu eigenlijk precies en hoe zit dat met die verborgen schatten? Daniëlle Turmel interviewt Emilie Gordenker.

Hoewel de naam Emilie Gordenker en het Mauritshuis ondertussen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, wil ik eerst toch even weten hoe en vooral waarom een student met een bachelor Ruslandkunde op zak en een beurs in zicht voor het volgen van een master aan Columbia University besluit niet verder te studeren en te gaan werken als inkoper voor een warenhuis? 

‘Het was een onrustige tijd in mijn leven en ik had eigenlijk niet goed nagedacht over wat ik in de toekomst wilde gaan doen. Ik had gewoon een tijdje nodig om te werken en me te bezinnen op wat het wel ging worden.’

Hoe kwam je vervolgens op het idee om kunstgeschiedenis te gaan studeren? 

‘Gelukkig is het universitaire systeem in de VS heel soepel en kan je relatief makkelijk van richting veranderen. Vervolgens is het wel je eigen verantwoordelijkheid om de ‘gaten’ in je kennis op te vullen. Ik kwam op het idee om kunstgeschiedenis te gaan studeren omdat ik tijdens mijn studie Ruslandkunde zijdelings te maken kreeg met het vak en dacht dat ik vanwege mijn talenkennis óf Russische óf Nederlandse kunst wilde studeren.’

Ondertussen ben je alweer zo’n 7 jaar directeur van het Mauritshuis. Zelf moet ik eerlijk bekennen dat ik niet echt een goed beeld heb van wat een directeur van een museum nu eigenlijk zoal doet. Kun je hier kort iets over vertellen? 

‘Het werk is zeer gevarieerd en iedere dag is anders. Ik ben de vertegenwoordiger van het museum naar de buitenwereld en bepaal de koers en de algemene strategie van de instelling. Ik hou me bezig met fondsenwerving, maar heb ook de verantwoordelijkheid voor de inhoudelijke invulling, zoals het tentoonstellingsprogramma, aanwinsten, enz. Het Mauritshuis is zo gespecialiseerd – op de Nederlandse schilderkunst van de Gouden Eeuw – dat ik mijn vak echt goed moet beheersen, anders val ik volledig door de mand.’

emilie

‘Het mooiste kunstwerk dat in het Mauritshuis hangt? Er zijn zoveel meesterwerken dat het onmogelijk is om te kiezen. Het is alsof je een moeder vraagt welk kind haar lieveling is. ‘

 

 

Wat is het meest opzienbarende of vreemdste wat je als directeur ooit hebt meegemaakt? 

‘Meer dan 10.000 bezoekers per dag voor onze tentoonstelling in Tokio in 2012. De drukst bezochte tentoonstelling in de hele wereld in dat jaar!’

Nu was ik vorig jaar bij het eerste Mauritshuis College waar je op een boeiende wijze jong en oud wist te enthousiasmeren over een uiteenlopend aantal schilderijen uit jullie collectie. In hoeverre is het tweede college anders dan het eerste college? 

‘We gaan het specifiek hebben over de nieuwe tentoonstelling: Hoogte- en dieptepunten uit het depot. Hierin krijgen bezoekers inzage in het reilen en zeilen achter de schermen van het Mauritshuis. Het depot speelt daarbij een onmisbare rol als bewaarplaats van collectiestukken die we om verschillende redenen niet kunnen tonen. Het college gaat dus eigenlijk over een deel van de collectie dat doorgaans niet te bezoeken is.’

Nu gaat het tweede college over de kunstwerken in jullie depot, betekent dit dat er schilderijen zijn die ergens stoffig tot in de vergetelheid in een donkere kelder staan te wachten tot ze ooit weer herontdekt worden? 

‘Dat valt reuze mee. We hebben slechts 850 schilderijen in de collectie, dat is weinig voor een museum. Daarvan stellen we ongeveer twee derde permanent tentoon in het Mauritshuis en de Galerij Prins Willem V. Daarnaast hebben we een aanzienlijke hoeveelheid schilderijen in langdurig bruikleen aan musea in binnen- en buitenland. Ze zijn allemaal goed gedocumenteerd. Dat gezegd, hebben we in de tentoonstelling best wel een paar verassingen te laten zien.’

Hoe bepaal je eigenlijk of iets in het museum komt te hangen of in een depot of elders terecht komt? 

‘Dat hangt erg van de situatie af. In de eerste plaats moeten de topstukken altijd te zien zijn. Daar omheen laten we kunstwerken zien die kunsthistorisch of visueel aan elkaar zijn gerelateerd. Wij lenen best veel uit aan andere instellingen voor bijvoorbeeld tentoonstellingen, dat geeft ons de kans om wisselstukken uit de opslag te halen en tijdelijk op zaal te hangen. Daarvoor wordt een afweging gemaakt over formaat, onderwerp, bewaringstoestand, enz. Wat je het liefst wil is dat de schilderijen die naast of dicht bij elkaar hangen een soort visueel gesprek met elkaar aangaan, dat ze elkaar versterken en informeren.’

Zo te horen zijn er nog genoeg interessante verhalen als het gaat om wat er allemaal schuilgaat achter de muren van het Mauritshuis. Ik ben er 11 februari in ieder geval weer bij. Tenslotte ben ik ook erg benieuwd of je nog een speciale plek, restaurant, kroeg of activiteit weet voor de nieuwelingen in Den Haag? 

‘Met mooi weer een wandeling door het Haagse Bos, waar je Huis ten Bosch kan zien, een prachtig zeventiende-eeuws pand, ontworpen door Pieter Post, die ook aan het Mauritshuis heeft gewerkt.’

‘Wat je het liefst wil is dat de schilderijen die naast of dicht bij elkaar hangen een soort visueel gesprek met elkaar aangaan, dat ze elkaar versterken en informeren.’

 

Kom jij ook naar het Mauritshuiscollege op 11 februari? Meld je aan via  de website van het Haagsch College en vul de kortingscode YTHMHC551 in. Je betaalt dan maar 19,50 in plaats van 25,- én je kunt na afloop gezellig nakletsen tijdens de YoungTheHague borrel!

YoungTheHague

  © 2017 | YoungTheHague
 


X