Ze werkt als zzp’er voor verschillende organisaties en was partner in het bedrijf De Reactor. Mensen in hun kracht zetten, lijkt de rode draad te zijn van alles wat ze doet, zowel in haar werk als privé. Dit sprankelende en ondernemende mensen-mens staat deze maand in de spotlight. Daniëlle Turmel interviewt Marjolijn Soelaksana.

Wie: Marjolijn Soelaksana
Wat: Continu op zoek naar waardevermeerdering en verbinding; als partner, projectleider, communicatie manager en community builder.
Studie: Master Entrepreneurship and New Business Venturing – Rotterdam School of Management, (RSM) Erasmus University

De meeste mensen die ik ken met een bedrijfskunde-achtergrond werken bij grote bedrijven. Hoe ben jij op het idee gekomen om als zzp’er aan de slag te gaan?

“Ik heb de master Entrepreneurship and New Business Venturing afgerond en vond het daarna lastig te bedenken wat ik wilde doen. Eerst ben ik voor een bedrijf gaan werken, daarnaast deed ik veel vrijwilligersprojecten. Via die vrijwilligersprojecten ben ik er achter gekomen dat ik het erg leuk vind om bezig te zijn met mensen in hun kracht zetten. Daarmee bedoel ik dat ik graag projecten organiseer met als doel ze te helpen er achter te komen wat ze kunnen en willen, zodat ze kunnen doen waar ze echt gelukkig van worden. Via het vrijwilligerswerk en de zzp’ers die ik daar ontmoette, kwam ik op het idee om te stoppen met mijn baan en als zzp’er te starten. Heel spannend, maar uiteindelijk de beste keuze ooit!”

Je bent ook betrokken bij De Reactor. Kun je kort vertellen wat De Reactor doet?

“Je kunt De Reactor het beste omschrijven als een creatief platform voor conceptontwikkeling. Haha, dat klinkt zeker erg abstract?”

Wel een beetje ja, misschien kun je vertellen hoe dat er in de praktijk uitziet? Hoe werkt dat?

“Wij – Fanny Evers, Jaap Romme en ik – hebben een groep van zo’n 60 mensen om ons heen verzameld met verschillende achtergronden: van vormgevers, psychologen en developers tot communicatiestrategen, sociologen en IT specialisten. Stel: een ondernemer wil een nieuw concept op de markt zitten, wil sparren over een vernieuwende oplossing, of wil de branding voor een nieuw product bedenken. Dan gaan wij met hen om tafel om de vraag goed in kaart te brengen, de juiste mensen te betrekken en samen naar een oplossing te werken.  mensen te betrekken en samen naar een oplossing te werken. Wij geloven in de kracht van creativiteit. We bepalen samen het speelveld waarbinnen de belangrijkste spelers de vrijheid krijgen om met vernieuwing aan de slag te gaan. Zowel met mensen van de desbetreffende organisatie, mensen uit het Reactor netwerk, als de eindgebruiker. We bieden oplossingen door wat wij noemen: “serieuze creativiteit”.”

Haha.. dat moet je even uitleggen; serieuze creativiteit?

“Jazeker! Creativiteit in dit kader heeft een aanwijsbaar doel: innovatie met randvoorwaarden overeengekomen met de opdrachtgever. Zonder deze kaders leidt creativiteit niet tot de juiste oplossingen. Deze kaders kunnen ook een fysieke ruimte zijn.. Ik zal een voorbeeld geven. We hebben een keer een huiskamer-op-straat interview gehouden. Toen hebben we letterlijk een huiskamer zonder muren op de straat nagebouwd; met meubels en huiselijke decoraties. Hier werden vervolgens voorbijgangers geïnterviewd. Ook houden we Kernreactor bijeenkomsten waar we zelf met planken hout onze eigen brainstormkits in elkaar zetten. Beide methodieken hebben een specifiek doel, namelijk mensen op hun gemak stellen om zo tot de juiste informatie te komen, en teambuilding voor sterkere samenwerking.

marjo-de-reactor-2

Wij geloven in de kracht van creativiteit.

 

Nu doe je heel veel verschillende soorten projecten, kun je iets vertellen over één of twee van deze projecten?

“Eén project waar ik zelf heel blij van wordt is “Hack your education”. Dit is een project waarbij studenten een eigen visie op hun toekomstige carrière ontwikkelen en leren het onderwijs naar hun eigen hand te zetten. De ondernemer achter dit project is Jonathan Fritzler, een Amerikaan die tijdens zijn studie besloot dat hij meer uit het studentenleven wilde halen dan slechts een diploma. Hij heeft toen zijn studie “gehackt” om ruimte te creëren, zodat hij kon ontdekken waar hij goed in was, blij van werd en hoe hij daarmee waarde kon creëren. Zo ontstond het project Hack Your Education, dat onderdeel werd van het platform ‘Education Energy’. Studenten worden gestimuleerd om controle te nemen over hun (studenten-)leven, leraren worden uitgedaagd samen met de studenten aan het curriculum te bouwen, en bedrijven worden geprikkeld om waardevolle kennis te leveren en ontvangen tijdens stages.

Je spreekt in de verleden tijd over De Reactor. Betekent dit dat je daar nu niet meer werkt?

“In de afgelopen weken heb ik besloten een nieuwe weg in te slaan. Ik heb enorm genoten van mijn werk bij De Reactor, ben en blijf hun grootste fan. Ik blijf ook zeker actief als Reactor lid! Ik ben namelijk gevraagd om als community builder aan de slag te gaan bij de New World Campus. Ik was hier al communicatie manager, maar met oog op verbinden en innovatie ligt de rol van community builder mij nog nader aan het hart. Om te kunnen bieden wat deze community nodig heeft, kon ik niet anders concluderen dat ik dan ook echt mijn focus daarnaar moet verleggen. Vandaar dat ik mijn partnerschap bij De Reactor heb neergelegd. Na een welverdiende trip naar het buitenland zal ik mij nog meer verdiepen in de leden van de New World Campus en gaan we samen aan de slag om de wereld te verrijken met duurzame innovatie.

YoungTheHague

  © 2017 | YoungTheHague
 


X